Intranet voor Westland Infra
Als regionaal netbeheerder zorgt Westland Infra voor energie-infrastructuren. Verder ondersteunen zij ontwikkelingen op het gebied van duurzaam gebruik van energie en energietransitie. Het bedrijf van ongeveer 200 medewerkers creëert een uitdagende en marktgerichte werkomgeving, waarin persoonlijke groei centraal staat.
De grootste uitdaging was om iedereen in de organisatie mee te krijgen om zo samen iets beters te maken
Uitdaging
Het huidige intranet van de medewerkers waarop zaken te vinden zijn zoals het adresboek, nieuwsberichten, aanvraagformulieren en reglementen is door de jaren steeds verder uitgegroeid waardoor er een wildgroei aan links is ontstaan en raakte de medewerkers het overzicht kwijt. Het intranet was niet goed toegankelijk voor mobiel en tablet, en dat werd steeds belangrijker omdat ook de buitendienst het intranet gebruikt en bekijkt op tablets of smartphones.
Oplossing
Samen met de eindgebruikers en de werkgroep voor het intranet project heeft Red Factory het intranet in incrementele stappen verbeterd. Door het toepassen van de Mobile First Approach methode is het intranet geschikt voor mobiel, tablet en grotere beeldschermen. De gekozen designrichting ‘Google Material Design’ zorgt voor een eigentijdse look. De gewenste zoekfunctie zoekt nu ook door formulieren, contacten en alle overige content. Voor het intranet zijn er koppelingen (API) met andere programma’s ontwikkeld om onder andere de applicaties en contactgegevens te synchroniseren.
Aanpak
Vanuit de ICT afdeling van Westland Infra heeft Red Factory de requirements ontvangen voor het intranet. We hebben de klant overtuigd dit project op te zetten volgens de Agile/scrum methodiek. Met een selectie eindgebruikers waarin onder andere monteurs, HR en QA vertegenwoordigd zijn, hebben we in een 3 wekelijkse meetings de userstories opgesteld en geprioriteerd. Elke 3de week zijn de resultaten gepresenteerd en direct doorgevoerd op de live omgeving. De input van de deelnemers heeft ervoor gezorgd dat we prioriteit hebben kunnen geven aan hetgeen dat belangrijk was voor hen.
In 5 sprints is er een oplossing ontwikkeld waarin de wensen van de medewerkers zijn verwerkt. Red Factory heeft het scrum proces gefaciliteerd en heeft daarnaast ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de communicatie naar de medewerkers toe in vorm van handleidingen, video’s met daarin uitleg over de nieuwe features en nieuwsbrieven.